Kenapa Selalu Penat?


“Adehai….nape penat sangat arini?’’
.
.
Haaa…pernah tak korang rasa penat sangat lepas kerja, sampai aje umah terus melepek atas sofa. Ada tu sampai tertido terus!
.
.
Ada beberapa faktor yang sebabkan badan kita cepat letih mcm gaya hidup yang tak aktif dan pengambilan makanan yang tak seimbang. Yelah bila semuanya nak cepat sampai takde masa nak jaga diri & kesihatan pun terjejas. Jom kita tengok apa boleh sebabkan badan kita rasa penat sangat ni!
.
.


Kurang minum air
.
Percaya tak kalau Kak Nad cakap air ni boleh beri kesan pada emosi & tenaga kita. Kulit kering, pening kepala, air kencing kuning semua tu petanda kita ni kurang minum air. Tak susahpun nak elakkan semua tu. Minum air kosong aje dah cukup. Seriously korang akan rasa perubahan positif bila korang minum air kosong yang mencukupi everyday. Bukan aje badan kurang letih, otak jugak lebih cerdas & lancarkan sistem penghadaman kita jugak.
.
.


Tekanan darah rendah
.
Those yang ada tekanan darah rendah biasanya muka diorang ni pucat, selalu rasa sejuk, cepat pening kepala & cepat penat. Low blood pressure ni disebabkan oleh kadar pam jantung yang lemah untuk bawak oksigen & nutrisi ke otak dan organ2 penting lain. So, banyakkanlah bersenam & ambil lebihkan makan sayur, buah dan daging untuk tambah darah ya.
.
.


Tidur berdengkur
.
Perasan tak kadang2 orang yg tgh tido berdengkur ni tetiba mcm tersedak masa tgh tido? Haaa…. Tidur orang yang tidur berdengkur ni selalunya terganggu sebab tersedak dari pernafasan yang tak stabil. Bila tersedak tu tandanya otak kita antar signal supaya kita bernafas. Camna nak dapat tidur yang berkuliti kalau asyik tersedak aje kan? Hahaha…. Orang yang tidur berdengkur ni jugak selalunya mengalami masalah berat badan & tekanan darah tinggi.
.
.


Tekanan
.
Kadang2 kita tak sedar kita ni ada tekanan & terlalu banyak berfikir. Tekanan ni bukan aje tak bagus untuk mental & emosi, malah boleh beri kesan pada badan, pemakanan, tidur dan perasaan kita. Bila selalu sgt fikir masalah sampai tak boleh tidur, tu jugak boleh sebabkan badan kita rasa penat. Bila otak penat, badanpun akan penat. Kalau ada masalah yang susah nak diselesaikan, cuba kongsi dengan kawan atau family atau dapatkan kaunseling daripada pakar. Jangan dipendamkan sorang2 ya.
.
.
So camner? Kalau ada faktor2 kat atas tadi tu yang terkena kat korang, cecepatlah adjust ya. Mcm minum air kosong tu, kan kacang aje. Takkanlah tupun tak bleh buat kan? Tol tak?
.
.
Jgn lupa LIKE & SHARE dgn kengkawan yer!
.
.
p/s - Btw, tunggu Kak Nad EVERY FRIDAY 12.30pm LIVE kat FB yer sbb byk perkara yg Kak Nad akan kongsi dgn uolls semua. PERCUMA jer! Penting utk Founder n Stockist ni.. SET SEE FIRST OK.
.
.
Senyum Sket
-Kak Nad-

Comments

Popular Posts