Ruginya Tak Makan Peria!!!


Sape kat sini suka makan peria, kita geng! Hahaha.... Orang lama-slama suka makan peria sebab tau banyak kahsiatnya. Tapi orang-orang muda sekarang ni jarang sekali nak makan peria. Pahit katanya...
.
.
Sebenarnya peria ada 2 jenis. satu jenis bentuknya panjang warna hijau muda dan lagi satu jenis pulak saiznya lebih kecik dan berwarna hijau tua, juga dipanggil dengan nama peria katak!
.
.
Antara 2 jenis peria ni, peria katak lebih pahit rasanya. Tapi kalau kena dengan cara masakannya, pahit peria tu boleh dikurangkan dan boleh jadi menu yang cukup sedap.
.
.
Tapi yang paling best sekali pasal peria ni, ia kaya dengan khasiat untuk penjagaan kesihatan. Nak tau? Meh Kak Nad citer sket naaa.....
.
.
1) Baik Untuk Pesakit Kencing Manis - Jus buah peria sesuai dijadikan menu harian bagi pesakit diabetes sebab ia mengandungi insulin yang mampu kawal gula dalam darah.
.
.
2) Sejukkan Badan - Air rebusan peria boleh digunakan untuk sejukkan bahagian dalaman tubuh. Sesuai juga diminum ketika cuaca panas.
.
.
3) Atasi Masalah Pernafasan - Campurkan jus peria katak dengan madu untuk tujuan menjaga kesihatan paru-paru. Amalan meminum setiap hari juga boleh membantu rawat masalah lelah.
.
.
4) Menggalakkan Penghasilan Susu - Kalau nak banyakkan lagi penghasilan susu badan, uols just perlu rebus peria dan jadikan sebagai ulaman masa makan dengan nasi.
.
.
5) Mengatasi Masalah Haid - Bagi uols yang ada masalah haid yang lama akibat darah yang keluar sikit-sikit, uols boleh ambik peria sepanjang tempoh haid. Tapi golongan ibu mengandung tak digalakkan ambik buah peria sebab boleh kecutkan uterus dan menyebabkan kelahiran baby pra-matang.
.
.
6) Cantikkan Kulit - Peria dapat membantu menghalang jerawat tumbuh kat muka sebab mengandungi ciri penulenan darah.
.
.
7) Tambah Tenaga Untuk Wanita Berpantang - Wanita yang baru bersalin disyorkan amalkan makan peroa sepanjang waktu berpantang sebab peria dapat mengembvalikan tenaga untuk ibu kembali aktif dan sihat. lebih-lebih lagi bila dah hilang banyak darah masa bersalin.
.
.
8) Merawat Buasir - Daun peria cukup berkesan untuk merawat penyakit buasir. Caranya senang jer....ambik rebusan daun peria dan campurkan dalam segelas susu. Amalkan setiap pagi. Akarnya pulak kalau dihancurkan boleh digunakan untuk disapukan kat tempat buasir tu.
.
.
9) Mengurangkan Masalah Mata - Kalau uols perhatikan, antara isi peria dan biji peria terdapat satu bahagian yang berwarna kuning oren. Kat situlah terdapatnya beta-karotena yang baik untuk mata.
.
.
10) Meneutralkan Darah - Kalau uols ada masalah darah kotor macam bsul, kuis buta, rasa gatal dan lain-lain masalah kulit, cuba amalkan segelas jus peria yang dicampurkan dengan satu kecil jus limau.
.
.
11) Baik Untuk Perut - Peria sememangnya agent pencernaan yang bagus dan membantu menghalang berlakunya sembelit sebab peria mengandungi selulosa yang merupakan sumber serat terbaik.
.
.
12) Bantu Turunkan Berat Badan - Haaaaa......best tak? Hahaha....peria dapat merangsang hati untuk rembesan jus hempedu yang sangat penting untuk tingkatkan metabolisme badan. Bila metabolisme naik secara tak langsung membantu menurunkan berat badan!
.
.
So apalagi? Sesiapa yang tak suka makan peria tu, kena try makan ya! Banyak khasiat tu!
.
.
Jangan lupa LIKE & SHARE dengan kengkawan yer...
.
.
xoxo
Kak Nad

Comments

Popular Posts